Τα social media του αύριο

Ο Ανδρέας Θεμιστοκλέους αρθρογραφεί στο blog του sportdebate.wordpress.com με θέμα: «Τα social media του αύριο».

Αναλυτικά: « Σύμφωνα με τη διαδικτυακή σελίδα SportTechie, οι Ορλάντο Μάτζικ έγιναν πριν λίγες μέρες η πρώτη αθλητική ομάδα που μετέδωσε ζωντανά παιχνίδι τους μέσω της υπηρεσίας  Facebook Live. Λόγω κανονισμών της διοργανώτριας αρχής και φυσικά τηλεοπτικών δικαιωμάτων, η υπηρεσία ήταν διαθέσιμη μόνο για καταναλωτές σε ακτίνα 75 μιλίων από το χώρο διεξαγωγής του αγώνα.

Οι Ατλάντα Χοκς μετέδωσαν την 01 Οκτωβρίου ζωντανά, μέρος της προπόνησης τους, προσελκύοντας εντός μιας ώρας ένα εκατομμύριο θεατές. Μόλις τον περασμένο Ιούλιο, το ΝΒΑ σε συνεργασία με το Twitter ανακοίνωσε την έναρξη δύο εβδομαδιαίων εκπομπών σχετικά με το καλαθοσφαιρικό υπερθέαμα, οι οποίες θα ξεκινήσουν με την έναρξη της σεζόν του NBA και θα είναι διαθέσιμες προς το κοινό μόνο στη συγκεκριμένη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης.

CYTAVISION - Live Sports

Στα πιο κοντινά μας ευρωπαϊκά δρώμενα, σύμφωνα με τη διάσημη υπηρεσία «KPMG Football Benchmark», η Παρί Σεντ Ζερμέν, ήταν η κορυφαία ομάδα σε έσοδα ανά Twitter follower τόσο για την περίοδο 2013/14 (σχεδόν €21 ανά follower) όσο και για την περίοδο 2014/15 (σχεδόν €12 ανά follower).

2Αν και υπήρξε σημαντική μείωση εσόδων ανά follower μέσα σε μόνο ένα χρόνο, το πραγματικά εντυπωσιακό και συνάμα αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι η Παρί κατά την περίοδο 2014/15 δεν είχε ούτε καν το 20% της δημοτικότητας που είχαν τα δύο ισπανικά μεγαθήρια, Ρεάλ και Μπαρτσελόνα, που όμως δεν κατάφεραν να μετουσιώσουν την δημοτικότητα τους σε μεγάλα εμπορικά έσοδα, ακόμα και μετά τη δραματική μείωση που υπέστησαν οι Γάλλοι.

Στη χώρα μας οι ομάδες του ποδοσφαίρου έχουν αξιοπρόσεκτη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μάλιστα η παρουσία τους είναι πολυδιάστατη, αφού αξιοποιούν σχεδόν όλη τη γκάμα όπως Facebook, Twitter, Instagram, Youtube. Θα ήταν καλά να προτρέψουμε τα εμπορικά τμήματα των ομάδων να ερευνήσουν την απόδοση αυτών των μέσων και τη διεισδυτικότητα τους σε σχέση με την επιστροφή χρημάτων προς τις ομάδες τους, υπό τη μορφή εμπορικών εσόδων ή/και εσόδων από εισιτήρια και άλλες προσφερόμενες υπηρεσίες.

Το παράδειγμα που περιγράφω και φαίνεται στο γράφημα είναι ενδεικτικό της καλής εμπορικής αξιοποίησης, που μετουσιώνει τη δημοτικότητα σε έσοδα. Άρα οι ομάδες που δεν είναι κατά ανάγκη οι πρωτοπόροι σε κλικς, «φίλους» και «followers», ας ενθαρρυνθούν και ας παραδειγματιστούν από τα συγκεκριμένα δεδομένα. Ας ψάξουν να βρουν τρόπους να μετατρέψουν το ενδιαφέρον των φιλάθλων σε άμεσα και έμμεσα έσοδα και ας προσελκύσουν μέσω αυτού του ενδιαφέροντος και εξωτερικές συνεργασίες, υπό τη μορφή χορηγιών και διαφημίσεων.

Ένα άλλο συμπέρασμα το οποίο θέλω να θίξω ιδιαίτερα είναι η στροφή προς την δωρεάν παροχή υπηρεσιών προς τους φιλάθλους. Ξέρουμε όλοι ότι οι Αμερικάνοι είναι πρωτοπόροι σε τέτοια θέματα και βλέπουμε μια συνειδητή προσπάθεια να παραχωρήσουν δωρεάν οπτικοακουστικό υλικό προς τέρψη των οπαδών τους. Ίσως σύντομα δούμε και ευρωπαϊκές ομάδες, που έχουν και δικά τους κανάλια όπως Ρεάλ, Μάντσεστερ, Μίλαν και άλλες να παραχωρούν προς τους φιλάθλους τους, μέρος των υπηρεσιών τους, δωρεάν δια μέσου των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης.

Είναι ξεκάθαρο ότι α) η παγκοσμιοποίηση του αθλητισμού, β) η συνεχής αύξηση της εμπορικότητας και εμπορευσιμότητας του, γ) η ανάγκη αμεσότητας στην ενημέρωση και μετάδοσης γεγονότων ζωντανά, δ) καθώς και τα προτερήματα των σημερινών μέσων δικτύωσης και αμφίδρομης επικοινωνίας, αλλάζουν ριζικά τον τρόπο ενημέρωσης των φιλάθλων και μετάδοσης αθλητικών γεγονότων και ειδήσεων. Η στροφή προς την παροχή δωρεάν οπτικοακουστικού υλικού αναδεικνύει μια κοινωνική ανάγκη για πιο μαζική συμμετοχή μέσω παρακολούθησης (που μεταφράζεται σε αύξηση εσόδων), καθώς και πιθανόν μας προϊδεάζει ως προς το τι να περιμένουμε τα επόμενα χρόνια.